איינגאר האיש ופועלו

מאת: איל שפרוני

ב.ק.ס. איינגאר (1918 – 2014), היה סמכות ממדרגה ראשונה בעולם היוגה של העידן הנוכחי. הוא פיתח שיטת יוגה המושתתת הן על המסורת הרוחנית העתיקה של היוגה הקלאסית והן על יסודות מדעיים של התנסות, השוואה, ניתוח ובחינה רציונאלית. לא לחינם שיטה זו, המוכרת בשם "שיטת איינגאר", היא כיום אחת משיטות היוגה הנפוצות ביותר בעולם. איינגאר הלך לעולמו באוגוסט 2014, אולם הוא חי בליבם של כל מתרגלי היוגה ברחבי העולם. הרגשתי היא שכל עוד נוסיף ונתרגל יוגה, כפי שהוא רצה ועודד אותנו לעשות, הוא יחייה בקרבנו. כל בוקר כאשר אני פורש את מזרון היוגה שלי, אני נזכר בו בהוקרת תודה ושומע את קולו קורא לי לתרגל ביתר העמקה ותשומת-לב, לשים לב לכל פרט ופרט ולהיות נאמן לתרגול כפי שלמדתי ממנו.
אסקור כאן בקצרה את קורות חייו של איינגאר, את הספרים שכתב ואת שיטת היוגה שפיתח.

ב.ק.ס. איינגאר נולד למשפחה ענייה בכפר הקטן והנידח בלור (Bellur)  שבמדינת קרנטקה (Karnataka) בדרום הודו ב-1918. בילדותו סבל ממחלות רבות, לרבות מלריה, טיפוס ושחפת. אביו נפטר בהיותו בן 9 בלבד והוא לא זכה לחינוך פורמלי כלשהו. למזלו, אחותו הבכירה נישאה למורה היוגה הנודע שרי ט. קרישנהמאצ'אריה ובגיל 15 הוזמן איינגאר לעיר מייסור (Mysore) להתגורר עם אחותו וללמוד יוגה מקרישנהמאצ'אריה. בגיל 18 הוא נשלח ללמד בעיר פונה (Pune) (במרכז הודו) ושם הוא קבע את מקום מושבו, ושם גרה משפחתו עד היום. בשנים הראשונות הוא חי בדלות ובצניעות והקדיש את מרבית שעות היום לתרגול יוגה. הוא היה מתאמן במשך שעות ארוכות – 10 שעות ביום ואף למעלה מזה. בתחילת המאה ה-20 היוגה לא הייתה פופולרית כפי שהיא היום ואיינגאר סבל מלעג של סביבתו, אך בעזרת תרגול יוגה מסור ועקבי הוא הצליח להתגבר על מחלותיו ולפתח גוף בריא ואישיות חזקה. בעזרת כישרונו והתמדתו הוא הצליח לרכוש לעצמו שם של מורה ומרפא מחונן. איינגאר הדגים את תנוחות היוגה ברחבי העולם ובהדרגה החל להתפרסם.

ב-1943 הוא פגש את אשתו ראמאמני (Ramamani) וב-1944 נולדה ביתם הבכירה גיטה (Geeta). לאיינגאר 5 בנות ובן. ב-1975, לאחר מות אשתו האהובה, הקים איינגאר בסמוך לביתו בפונה מרכז היוגה שנקרא על שמהRIMYI  (Ramamamni Iyengar Memorial Institute). כיום מלמדים במרכז בפונה בתו גיטה, בנו פראשנט (Prashant) ונכדתו אבהיג'טה (Abhijata). גיטה היא בוגרת לימודי רפואה איורוודית ורפואה קונבנציונלית; פראשנט הוא אדם בשיעור קומה, פילוסוף ואמן; אבהיג'טה הצעירה זכתה מצד סבה (ב.ק.ס איינגאר) בשנות חייו האחרונות ליחס חם ולהדרכה צמודה והפכה למורה מחוננת בזכות עצמה. שלושתם, יחד עם מורים רבים נוספים, מלמדים במרכז בפונה וממשיכים להעשיר ולפתח את שיטת איינגאר.

הפרסום העולמי

בשנת 1952 פגש איינגאר את הכנר הדגול יהודי מנוחין (Yehudi Menhuin). פגישה זו היוותה נקודת מפנה; מנוחין הפך לתלמידו המסור והציג את איינגאר בפני אנשים ידועי שם במערב. החל משנות החמישים איינגאר נסע לעיתים תכופות למערב והעביר סדנאות באירופה, ארה"ב ואף בישראל, שבה ביקר בשנת 1996. איינגאר לימד אנשים כמו יידו קרישנהמורטי ומלכת בלגיה (אותה היא לימד לעמוד על הראש כשהייתה בת 80). בהדרגה הפך איינגאר מילד חולני וחלוש למורה כריזמאטי ומפורסם בעולם כולו.

יהודי מנוחין כתב ב-1964 בפתח הדבר של "אור על היוגה", ספרו הראשון של איינגאר, את המילים הבאות: "כל מי שזכה בתשומת לבו של מר איינגאר, או שהיה עד לדיוק, לליטוש וליופי של אומנתו, נחשף למראה השלמות והתום שהם מנת חלקו של האדם בשעת בריאתו בגן-עדן: לא חמוש, חסר בושה, בן האלוהים".

איינגאר לימד יוגה קרוב ל-80 שנה. לאורך כל השנים הוא בלט כאדם שחותר לשלמות בעקביות וללא ליאות וכמתרגל מתמיד המנחיל מתוך דוגמה אישית את שיטתו לאחרים, ומחנך דורות של תלמידים ומורים ברחבי העולם. גם בגיל מתקדם, כמעט עד מותו, התמיד איינגאר בתרגול אַסַנוֹת (תנוחות), פְּרַאנַאיַאמה (שליטה בנשימה) ומדיטציה. באמצעות תרגולו העקבי והמסור מצא איינגאר את המשמעות הצפונה בסוטרות היוגה של פטנג'לי, וספריו מאפשרים לכל מי שחפץ בכך ליהנות מהחוכמה הגלומה בכתב עתיק זה.

אחת מהתרומות החשובות של איינגאר היא שכלול ופיתוח אמנות היוגה הטיפולית. איינגאר המציא ושיכלל עשרות "פרופס" (props – אביזרי עזר) שמסייעים לשהות בתנוחות זמן ממושך. תפקיד חשוב של הפרופס הנו לאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות ופגיעות פיזיות לבצע תנוחות יוגה ללא מאמץ. אולם הפרופס משמשים גם מתרגלים שמצב בריאותם תקין כדי ללמוד על האסנות בדרכים שונות, כדי להעמיק את התרגול שלהם וכדי להיות מסוגלים לחוות שהייה ארוכה, ללא מאמץ בתנוחות קשות. במרכז RIMYI בפונה מתקיימות באופן סדיר קבוצות טיפוליות, במשך השנים סייע איינגאר למאות ואלפי אנשים שסובלים מבעיות מגוונות, החל מבעיות אורטופדיות, דרך בעיות לב, בעיות אורגניות אחרות, מחלות כמו סרטן ואפילו איידס, וכלה בבעיות נפשיות. לאיינגאר יצא שם עולמי של מטפל מחונן המסוגל לאבחן מחלות וליצור תנאי תרגול שיאפשרו לרפא או לפחות להקל עליהן.

שיטת ההוראה הייחודית שפיתח איינגאר זוכה לתפוצה רחבה בעולם כולו. שיטה זו נלמדת במאות מרכזים בעולם כולו. מידע נוסף על ב.ק.ס איינגאר ועל שיטתו תוכלו למצוא באתר הרשמי של איינגאר: http://bksiyengar.com ובאתרים רבים נוספים.

בעשרים השנים האחרונות התפתחה בארץ קהילה מסורה של מתרגלי איינגאר יוגה. יש בארץ מורים רבים המוסמכים ללמד את השיטה, ולא מעט מורים בכירים שמעבירים קורסים להכשרת מורים. קיימים בארץ כעשרה מרכזים גדולים להוראת השיטה, ומורים רבים מלמדים את השיטה במסגרות נוספות. כמו בארצות אחרות רבות, הוקמה בארץ "עמותת איינגאר יוגה ישראל" שתפקידה לקדם ולהפיץ את שיטת איינגאר בארץ. העמותה מארגנת סדנאות וכנסים בהם מלמדים מורים מהארץ ומחו"ל, אחראית על הסמכת מורים להוראת השיטה, על הפצת מידע על השיטה לרבות סיוע בתרגום ספריו של איינגאר לעברית. מידע נוסף על "עמותת איינגאר יוגה ישראל" תוכלו למצוא באתר: http://www.iyengar-yoga.org.il.

המפגש שלי עם איינגאר

המפגש הראשון שלי עם איינגאר היה בביקורי הראשון בפונה, ב-1988. באותה תקופה, איינגאר עדיין לימד בעצמו בקבוצות הרגילות (לאחר-מכן הוא אמנם נכח בחלק מהשעורים והיה פעיל בקבוצות הטיפוליות, אך את תפקיד ההוראה העיקרי הוא העביר לפראשנט, לגיטה, לאביג'אטה ולמורים נוספים שהוכשרו ע"י איינגאר). הלימוד היה חוויה מיוחדת במינה, הייתי צעיר אז, וההכשרה שלי בשיטת איינגאר הייתה מועטה ביותר (התוודעתי לשיטה רק ב-1982). לא יכולתי לקלוט את מרבית הדברים שהוא לימד, אך הרגשתי שיש פה משהו אמיתי שמצריך לימוד מעמיק ומתמשך והתמסרות. השעורים היו מעייפים עד כדי תשישות; אני זוכר שאחרי שיעור של שעתיים, הייתי "זוחל" חזרה לחדר באכסניה שבה התגוררתי ושוקע בתנומה עמוקה ומרעננת. הדרישות היו קשות ביותר, איינגאר היה מורה נוקשה וקשוח הדורש הרבה מתלמידיו, בשיעורים הוא לא היה סבלן ולא סובלן, ולעיתים מצאתי את עצמי תוהה האם זוהי גישה יוגית. אלא שאחרי השיעור איינגאר, כאשר פגשתי אותו בספרייה או במקום אחר גיליתי בו צד רך, ידידותי ומתעניין. אז הבנתי שהדרישות הקשות נועדו לעורר את התלמיד ולעזור לו להתקדם לכיוון שבו איינגאר מאמין בכל ליבו. מכל מקום, בביקור הראשון, התגובות שלי הזכירו לעיתים קרובות, תגובות של טירון מפוחד ומבולבל שמנסה בשארית כוחותיו לעמוד בדרישות מבלי לעורר יותר מדי תשומת לב. מאז חזרתי לפונה פעמים רבות וכמובן שהתגברתי על תגובות ראשוניות אלו. הביקור שם גם היום, אינו חוויה קלה, אך זו חוויה מלמדת ומעשירה מאין כמוה. הזכות ללמוד ישירות מן המקור את התורה החכמה הזו, ולעבור טרנספורמציה אישית מעמיקה כל-כך, עולה על כל הקשיים וחוסר הנוחות.

כאשר שמעתי הנחיות של איינגאר לגבי אסנה או פראנאיאמה נוכחתי עד כמה היתה עמוקה ההבנה שלו. הרגשתי שלמרות  שעשיתי אותה אסנה מאות פעמים לא הרגשתי שככה צריך לבצע אותה. והתחושה שלי הייתה כאילו איינגאר ואני צעדנו אמנם באותה הדרך, אבל הוא ראה את הנוף בעוד שאני מרגיש כמו עיוור. זה כאילו היה לו איזה חוש נוסף שלא קיים אצלי, איזו רגישות מפותחת שאיפשרה לו לחוות את התנוחה לעומק כזה שאני לא מסוגל להגיע אליו. זה מסביר את המשמעות של המילה 'גורו' –  מגרש החושך. הגורו רואה מה שאנשים רגילים אינם רואים וגורם להם לראות את מה שהוא רואה.

איינגאר ידוע בכך ששיכלל את אמנות האסנות וגילה מאות ואולי אלפי פעולות בהם יש להתרכז בזמן ביצוע של אסנה. אלו פעולות מעודנות שקשורות להיערכות האנטומית והפיזיולוגית של הגוף, לתנועה של המפרקים, השרירים והעור. בהנחייה שלו הוא הדגיש נקודות קטנות אך משמעותיות שמשנות כליל את חווית התנוחה. היופי בהנחיות אלו הוא שהן גורמות להפנמה – המתרגל עסוק בפעולות העדינות שעליו לבצע וכך נתון כולו בפעולה. כאשר יש דיוק, יש תשומת לב מלאה, אי אפשר לבצע תנוחה ולחשוב על העבר או לתכנן את העתיד – נמצאים ב'כאן ובעכשיו'. אין שניות בין המתרגל לתרגול, הגוף והמודעות נמצאים יחד ומרוכזים לגמרי באסנה! זהו מצב של אחדות, של יוגה!

הספרים שפרסם איינגאר

בנוסף על השכלול וההבנה העמוקה של תנוחות היוגה, פיתח איינגאר גישה פילוסופית ייחודית לגבי היוגה ויישומה בעולם המודרני. פילוסופיה זו מוצגת בספריו. איינגאר כתב למעלה מ- 15 ספרים באנגלית (וכמה ספרים במהרטי – שפה הודית) על ההיבטים השונים של היוגה. ספרים אלו תורגמו לעשרות שפות (וכמה מהם אף לעברית).

ספרו הראשון: Light on Yoga ("אור על היוגה") יצא לאור באנגלית בשנת 1966  הספר שינה את חייהם של אלפי אנשים ברחבי העולם, תורגם לשבע-עשרה שפות (כולל סינית ויפנית), תורגם לעברית וראה אור בהוצאת אסטרולוג בשנת 20000.

סדרת הספרים "Light on …" מונה את הספרים הבאים:

●      Light on Yoga

●      Light on Pranayama

●      Light on the Yoga Sutras of Patanjali

●      Light on Astanaga Yoga

●      Light on Life

בספר האחרון בסדרה – Light on Life – סיכם איינגאר את מסעו, מסע של למעלה מ- 70 שנים של פיתוח היוגה והנחלתה למיליוני אנשים ברחבי העולם.

ספר בולט נוסף שחיבר איינגאר הוא:  The Tree of Yoga. למען הפשטות אכנה את הספרים בהמשך בשמות עבריים (עד היום תורגמו לעברית הספרים: "אור על היוגה", "עץ היוגה", "אור על הפראנאיאמה" ו"אור על החיים").

בשיחה שערכתי עימו בביקורי בפונה בשנת 2006 אפיין מר איינגאר את ספריו כך: "אור על היוגה" הוא פיזי, "אור על הפראנאיאמה" הוא פיזיולוגי, "עץ היוגה" הוא פסיכולוגי, "אור על היוגה סוטרות של פטנג'אלי" הוא שכלי ו"אור על החיים" הוא רוחני. חלוקה זו עוקבת אחר הראייה של הפילוסופיה ההודית הרואה את האדם כמורכב מחמישה מעטפות או קושות (kosas) שעוטפות את הנשמה. מעטפות אלו הם: המעטפת האנטומית, המעטפת הפיזיולוגית, המעטפת המנטאלית, המעטפת השכלית והמעטפת הרוחנית שמצויה בליבה, קרובה לגלעין ההוויה שלנו, או לנשמה.

נסקור בקצרה את הספרים החשובים פרי עטו של איינגאר.

"אור על היוגה" נחשב לעבודה קלאסית והפך זה מכבר ל'תנ"ך של תנוחות היוגה'. הספר פורסם במקור בשנת 1966 והוא מציג את תנוחות היוגה בעומק שלא היה כמותו קודם לכן; הספר כולל כשש-מאות תמונות של איינגאר כשהוא מבצע תנוחות יוגה בצורה מושלמת ובאופן מעורר השראה. התמונות מדגימות שלמות של ביצוע ואחדות של גוף ונפש, התמונות והטקסט המצורף אליהן היוו השראה לדורות של מתרגלי יוגה וממשיכות להיות כך גם היום. הן מראות עד להיכן אפשר להתקדם בתרגול היוגה. איינגאר מבצע את תנוחות היוגה התובעניות והמתקדמות ביותר כשעל פניו הבעה שלווה והוא נראה כשקוע בהתבוננות פנימית עמוקה.

חלקו העיקרי של הספר מוקדש לתיאור האסנות – תנוחות היוגה. הספר מציג יותר ממאתיים תנוחות. כל תנוחה מתוארת באמצעות תמונות והוראות לביצועה. בנוסף הספר מתאר את האפקטים של ביצוע התנוחה. כלול בספר גם מבוא מעניין המגדיר מהי יוגה ומתאר את שמונת איברי היוגה. הספר כולל גם פרק קצר על בנדה (bandha) – תרגילי 'נעילה', וקריה (kriya) – תרגילי ניקוי, וכן חלק שמוקדש לפראנאיאמה או מדע השליטה בנשימה. החלק האחרון הפך לפחות רלבנטי לאחר פרסום הספר "אור על הפראנאיאמה" שדן בנושא זה באופן מעמיק ויסודי הרבה יותר. בנוסף כולל "אור על היוגה" שני נספחים מעניינים, הראשון כולל קורסים לתרגול האסנות והשני רשימה של תנוחות לטיפול במחלות שונות.

הספר "אור על הפראנאיאמה" פורסם במקור ב-1981 ומוקדש כאמור למדע השליטה וההתבוננות בנשימה שמיועד להניע את אנרגיית החיים, או הפראנה (prana) במערכת האנושית. יהודי מנוחין כותב בפתח הדבר של "אור על פראנאיאמה" כך: "ב.ק.ס. איינגאר עשה לנושא החמקמק יותר של פראנאיאמה, שהוא הנעת האוויר, עליה נאמר שהיא מכתיבה את החיים על פני האדמה, שירות דומה לזה שעשה למאפיינים הפיזיים של ההאתה-יוגה. הוא נע לתוך היבט עדין ואוורירי של הקיום שלנו. הוא מסר בידי האדם הפשוט, במובנים מסוימים, יותר מידע, יותר ידע ויותר חוכמה מכפי שמצוי בידי התלמידים המבריקים ביותר של הרפואה הקונבנציונאלית, משום שזוהי רפואה של בריאות ולא של מחלה, זוהי הבנה של הרוח, הגוף והמיינד שהיא מבריאה כשם שהיא מפיחה רוח חיים".

הספר "עץ היוגה" יצא לאור ב-1988. "עץ היוגה" מציג את מחשבותיו של ב.ק.ס. איינגאר על היוגה בהתבסס על ניסיונו האישי. איינגאר עוסק בספר זה במגוון רחב של נושאים, החל ממקום היוגה בחיי האדם המודרני ועד לתובנות הנוגעות לסוּטְרוֹת היוגה של פַּטַנְגָ'לִי (כתב עתיק יומין שנחשב לבסיס הפילוסופי של היוגה). התחומים שבהם הספר עוסק כוללים את: מטרות החיים, ילדות, אהבה ונישואין, חיי משפחה, זקנה, מוות, אמונה, בריאות, מדיטציה ועצות למורי היוגה.

"עץ היוגה" מחולק לחמישה חלקים עיקריים:

  1. יוגה והחיים
  2. העץ וחלקיו –  בו הוא מדמה את ענפי היוגה לעץ ומציג את הענפים השונים של תרגול היוגה
  3. יוגה ובריאות
  4. העצמי ומסעו
  5. יוגה בעולם

בשנת 1993 יצא לאור הספר Light on the Yoga Sutras of Patanjali. ספר זה מבאר את סוטרות היוגה שנכתבו לפני כאלפיים שנה על-ידי היוגי הקדוש והמלומד פטנג'לי. הסוטרות הן תיאור תמציתי ומדויק של הפילוסופיה של היוגה. במשך השנים נכתבו עשרות פרשנויות לסוטרות אלו. איינגאר מפרש את הסוטרות מתוך נקודת ראות של איש המעשה, מתוך תובנות שנרכשו במהלך עשרות שנים של תרגול מעמיק והתבוננות, תוך ניסיון לחדור לעומק המשמעות של הסוטרות הקצרות. זהו ספר מעמיק ומעשיר עבור כל אדם המתעניין בהיבט הפילוסופי של היוגה.

בשנת 2001 הוציא איינגאר ספר מהודר בשם:

Yoga the path to holistic health. ספר זה מציג את תנוחות היוגה בפורמט חדשני: כל אסנה מוצגת בסדרה של תמונות שמתארות את התנוחה מכיוונים שונים. הספר נפתח במבוא על ההשלכות והפילוסופיה של היוגה. החלק העיקרי מציג מבחר של תנוחות; כל תנוחה מוצגת בבהירות רבה כולל הנחיות מפורטות לביצוע התנוחה, עצה מיוחדת של איינגאר (the Guru's advice) והנחיות לעבודה מתקדמת בתנוחה. חלק נוסף שנקרא Yoga for stress מציג את השימוש בפרופס (props) – אמצעי העזר שפיתח איינגאר לאפשר גם לסובלים מפגיעות גופניות ומבעיות בריאות לבצע תנוחות כדי לשפר את בריאותם ולהפיג את המתח שמצטבר בחיים המודרניים.

החלק האחרון: Yoga for ailments, כולל סדרות של יוגה טיפולית למגוון רחב של בעיות בריאות ומצבי לחץ. מופיעות סדרות ספציפיות לשמירה על בריאות האישה והגבר. הסדרות לנשים כוללות גם תרגול לתקופת המחזור החודשי, הקלה על כאבי מחזור, בעיות פוריות, גיל המעבר ועוד. הספר כולל גם תכנית של קורס אסנות בן 20 שבועות.

הספר "אור על החיים" יצא ב-2005 והוא מסכם את מסעו הארוך ורב התהילה של איינגאר בעולם היוגה. חמשת הפרקים העיקריים של הספר מוקדשים כל אחד לאחת מן המעטפות שעוטפות את הנשמה ויחד מרכיבות את הישות האנושית. פרקי הספר הם:

  1. המסע הפנימי
  2. יציבות – הגוף הפיזי (אסנה)
  3. חיוניות – הגוף האנרגטי (פראנה)
  4. בהירות – הגוף המנטאלי (מאנאס)
  5. חוכמה – הגוף השכלי (ויג'נאנה)
  6. אושר – הגוף האלוהי (אנאנדה)
  7. חיים בחופש

זהו ספר עמוס בתובנות ובפניני חכמה, בשל ומרתק, הוא מסביר בצורה קולחת ובהירה את המושגים של הפילוסופיה של היוגה, כפי שרואה אותם איינגאר לאחר 70 שנה של תרגול ולימוד.

ב-2009 יצא לאור הספר Yoga Wisdom & Practice, ספר זה מציג תנוחות בסיסיות (התמונות לא של איינגאר), אבל לא עוסק בהיבט הטכני של ביצוע התנוחות אלא כולל הערות ותובנות של איינגאר. זהו ספר מעניין שמביא פנינים מהחוכמה הבשלה של איינגאר.

איינגאר הוציא גם חוברת שנקראת Yogika Manas או "המיינד היוגי". ספר זה מתייחס לנושאים פילוסופיים של היוגה. הוא מבוסס על הרצאה שנשא איינגאר ב-20099 בכנס שעסק במסתורי המיינד האנושי. בספר זה פורס איינגאר את ההשקפה היוגית על המיינד, רכיביו השונים והדרך לפתח אותו באמצעות תרגול היוגה. מומלץ מאוד למתעניינים בפילוסופיה של היוגה.

בנוסף יצאו לאור שמונה כרכים שנקראים Astadala Yoga Mala שמהווים אסופה של כל המאמרים, ההרצאות הראיונות והמסרים של איינגאר. זהו סיכום עב כרס ויקר ערך לעבודת החיים שלו. הכרכים מכילים פניני חוכמה רבים ומציגים את הגישה של איינגאר למגוון רחב של נושאים. הקריאה בכרכים אלו מעניקה הבנה עמוקה של תורתו של איינגאר.

ב-2012 הוציא איינגאר ספר נוסף על סוטרות היוגה של פטנג'לי –Core of the Yoga Sutras. בספר זה הוא חוזר לסוטרות היוגה ומבאר קשרים חבויים שמצויים בטקסט הקצר אך העשיר הזה. קשרים אותם הוא גילה בשנים רבות של תרגול המלווה בהתעמקות בטקסט זה.

בדצמבר 2015 (יותר משנה אחרי פטירתו) יצא לאור ספרו האחרון של איינגאר Yoga for Sports. ספר זה מראה שוב את העומק של עבודתו ואת האמונה העמוקה שלו ביכולת של היוגה לסייע ולהיטיב בכל המצבים והנסיבות. הספר מראה שימושים מעניינים רבים בפרופס ומהווה מדריך רב-ערך לכל מי שמתעניין בשילוב של יוגה וספורט.

יכולת העבודה של איינגאר גם בגיל מופלג הייתה מדהימה. הוא שמר על חריפות וצלילות וקיים אורח חיים פעיל של תרגול ופעילות מנטאלית ענפה. כל יום הוא עבד שעות אחדות בספרייה של RIMYI  שם הוא ענה על מכתבים, עבר על פרסומים וכתב מאמרים וספרים. אין ספק שתרגול היוגה רב השנים שלו נשא פירות רבים ומהווה מופת לאדם שהתחיל ממקום נמוך ביותר, וכנגד כל הסיכויים הצליח לבנות את עצמו, להגיע לרמות הגבוהות ביותר ולשנות את מפת היוגה העולמית ללא הכר.

.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *