איך מדבר היוגי? על סאטיה

מתוך Ashtanga Yoga of Patanjali של פרשנט איינגאר עמ' 67-79

  1. מה זה Mahavrata ומה זה Anuvrata?
  2. מהי סאטיה לפי ויאסה?
  3. מה המשמעות העמוקה של סאטיה? איך אפשר למשל לדבר אמת באופן טכני, אבל להונות או לפגוע?
  4. מה ההבדל בין אמירת אמת במובן ההתנהגותי של אידיאליזם חברתי לבין השבועה של סאטיה? האם מספיק לדווח על הדברים כפי שהם נראים באופן אמפירי?
  5. מה זה Niravancha vak?
  6. כיצד יודהישטהירה הפר את הסאטיה, למרות שבאופן טכני דיבר אמת (בסיפור במהאהבהרטה)
  7. האם תמיד כאשר יש לכידות (cohesiveness) בין המיינד ללשון זה סאטיה?
  8. האם דבקות בסאטיה יכולה לגרום להפרה של א-הימסא? תנו דוגמה לאמירת אמת (טכנית) שמפרה את ה-אהימסא. האם זו סאטיה? מהי ההגדרה של מנו (Manu)?
  9. איך סאטיה קשורה לקארונה (חמלה)?
  10. מהי אמת יחסית או פרגמטית לעומת אמת מוחלטת (essential)? אילו תכונות צריך כדי שהסאטיה תהיה ברמה המוחלטת?
  11. אילו מצבי תודעה גורמים לחוסר יכולת לדבוק בשבועת הסאטיה?
  12. מדוע בחיים הרגילים בלתי אפשרי כמעט לדבוק באופן מוחלט באמת? תנו דוגמאות למצבים בהם אמירת אמת יכולה לפגוע באינטרס האישי ולגרום לנו נזק חומרי או ארצי. כיצד אנוכיות סותרת דבקות באמת?
  13. מדוע חייבים לפתח תשתית ראויה כדי שאפשר יהיה לדבוק בשבועת הסאטיה?
  14. באיזו דרך הפסיכולוגיה של היוגה מכינה את התשתית לאמירת אמת (ברמה המוחלטת)?
  15. מהי העצה הבסיסית שעוזרת לדבוק בסאטיה?
  16. מהם שלושת הדרגות של הפרת סאטיה? מהו הניתוח המתבקש כאן, לפני מעשה (כאשר אפשר) או לאחריו?
  17. מה הייחוד של הפסיכולוגיה של היוגה ביחס לשיטות דתיות אחרות?

תשובות

  1. Mahavrata היא שבועה מוחלטת, Anuvrata היא שבועה יחסית. לפי פטנג'לי (II.31), היאמות הן שבועות מוחלטות שיש לקיימן בכל זמן ובכל מקום. אלו לא רק המלצות ליוגים בהודו בתקופת פטנג'לי, אלא כללי אתיקה שתקפים לכל בני האדם בכל התקופות.
  2. סאטיה זה אמיתות באיבר הדיבור וגם במיינד, אחדות בין הדיבור למיינד
  3. סאטיה פירושה לדבר מבלי ליצור הונאה, הטעייה או רוע, ומבלי להציב קשיים או מכשולים מיותרים
  4. אמירת אמת כלפי חוץ, עדיין אינה סאטיה. אפשר לומר אמת תחת לחץ או מתוך פחד מבלי לרצות לומר אמת. אפשר לומר אמת באופן טכני או ליטרלי, אבל בכל זאת להטעות מתוך כוונת זדון ("אחד בפה אחד בלב"). לעיתים אומרים את האמת כדי לפגוע ביריב או אויב, טכנית אנו אומרים אמת, אבל יש כוונת פגיעה, לכן זה לא סאטיה.
  5. Niravancha vak הוא מצב של לכידות בין הכוונה במיינד לדיבור. כאשר העברת הידע מהדובר למאזין נעשית באופן מהימן וללא כשלים ותחבולות. אין נקיפת מצפון כאשר האמת נאמרת כי הכוונה טהורה.
  6. יודהישטהירה הפר את הסאטיה (למרות שטכנית אמר אמת) כאשר הוא דיווח על כך שאשוואטהמה נהרג, באופן שדרונה יחשוב שזה הבן שלו שנושא שם זה, ולא פיל בשם זה, למרות שידע שהפיל הוא שנהרג.
  7. לא תמיד כאשר יש התאמה בין המיינד לדיבור ויש כוונה להגיד אמת הסאטיה נשמרת. אם תפיסת המציאות שלי מעוותת או לא נכונה ואני מעביר אותה לאחר באמצעות דיבור, אז זה לא סאטיה, כי למרות שאני דובר אמת, הרי האמת שאני מציג היא מעוותת או חסרה. לכן, סאטיה כוללת בתוכה פיתוח של מודעות וראייה צלולה של המציאות.
  8. דבקות בסאטיה לא יכולה לגרום הפרה של אהימסה. סאטיה פירושה גם שהדיבור שלנו לא יהיה פוגע. מנו אומר שאין לבטא אמת שאינה נעימה לשומע. לא צריך לומר אמת רק כדי לומר אמת; הדיבור צריך להיות בכוונה להועיל ולעזור ולא סתם כדי להעביר אמת. במקרה שאמת טכנית מסייעת לרשע, סאטיה תהיה להגיד משהו שאינו נכון באופן טכני.
  9. כדי למלא את שבועת האמיתות הדיבור שלנו צריך להיות מלא בחמלה.
  10. כדי לדבוק באמת ברמה המוחלטת או הרוחנית, צריך שיתקיימו: שוויון (סאמאטה), ריסון חושי (דאמה), העדר שנאה (העדר מאטצאריה), כוונה טובה, או לב טוב (קשאמה), העדר הבכה או העלבה (לאג'ה), יכולת להתמיד (טיטיקשה), ללא קנאה (אנאסויאטה), תחושה של ויתור והעדר השתוקקות, ומדיטציה (דהיאנה). אפשר לדבר אמת יחסית כדי לזכות ברווח או כדי לגרום לאחר הפסד. לכן השבועה המוחלטת של האמת מחייבת ריסון מנטלי, טוהר והעדר אנוכיות.
  11. אויבי התודעה: קרודה, לובה, מוהה – כעס, חמדנות או תאווה ובלבול – מפריעים לנו לדבוק בשבועת הסאטיה.
  12. האדם שחי בעולם מתקשה לדבוק בסאטיה משום שזה עלול לגרום לו נזק אישי וסבל רב. אם למשל שוטר שואל אותנו באיזו מהירות נסענו ונסענו 130 קמ"ש, האם נומר זאת לשוטר?
  13. כדי לדבוק בסאטיה צריך לפתח ולטפח תכונות יוגיות, משום שאדם אנוכי, חמדן, כעסן וכו' לא יכול לדבוק באמת
  14. הפסיכולוגיה של היוגה מציעה לפתח גישה לא אנוכית, בלי השתוקקות או צמא לדברים נראים או נשמעים. מיינד שלוו ורגוע
  15. העצה הבסיסית לשמירה על סאטיה היא לומר רק מה שנדרש ולא יותר. "סייג לחוכמה – שתיקה".
  16. יש דרגות שונות של הפרת הסאטיה. הפרה שנובעת מכעס (קרודה) נעשית כדי לפגוע באחר ולכן היא החמורה ביותר; הפרה בינונית נובעת מחמדנות (לובהה), כי מטרתה רווח אישי אבל לא פגיעה באחר; הפרה שנובעת מבלבול (מוהה) נעשית בגלל עיוורון, ולכן דרגת החטא היא נמוכה יותר.
  17. היוגה לא רק מטיפה לאמת אלא גם מראה דרך כדי לפתח את האיכויות והנטיות הדרושות לתרגול האמת

 

 

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *